Direkte til indholdet
Gå til forsiden

Nyhedsarkiv

 

Nyhedsliste

Prædikener

Biskoppen prædiker

Billede af påskehilsen på æg

Prædiken til palmesøndag

En kvinde kommer med en alabastkrukke fuld af ægte, kostbar nardussalve. Hun bryder krukkens forsegling og hælder olie ud over Jesu hoved.

Alle undtagen Jesus bliver forarget. Han roser ligefrem hendes handling, og siger, at det hun gjort skal huskes, fortælles til minde om hende.

Hvorfor skal vi huske hende? Hende, hvis navn, evangelisten Markus ikke engang giver os del i. Han nævner kun, at det er en kvinde.

1. Vi skal huske denne kvinde, fordi hun bruger det mest dyrebare, hun ejer på et andet menneske. Hun skal huskes for sin generøsitet.

2. Denne kvinde skal desuden huskes, fordi der ligger en dyb symbolkraft i hendes handling. Hun salver Jesus på hovedet. Hun gør det, som tidligere var hændt både Saul og David, i Det gamle Testamente, da de blev salvet som konger. Hun tydeliggør, at Jesus er konge, sådan som det også i dag palmesøndag sker, da Jesus da rider ind i byen Jerusalem og med viftende palmegrene og sang bliver mødt og hyldet af folk som en konge.

3. Denne kvinde skal endelig også huskes, fordi det, at hun salver Jesus samtidigt er et forvarsel om alt det, der nu skal ske i denne påske, hvor Jesus skal dø, henrettes på et kors og begraves. 

Salvingen har den dobbelte betydning i Det gamle Testamente: Man salver en konge. Man salver en død, inden han eller hun lægges i graven.

Denne kvinde fortæller således både om, hvem Jesus er: en konge, og hun varsler samtidigt alt det, der skal ske i den højtid, vi nu går ind i: påskeugen: Jesus vil blive taget til fange, pint og henrettet som en gemen forbryder på et kors. Og tre kvinder Maria Magdalene og Salome vil påskemorgen gå til graven for også at salve den døde – og de vil der finde Jesu grav uden den døde og i stedet møde en engel derinde i graven, som vil forkynde for dem, at Jesus er opstanden, og at han nu vil møde dem i deres liv, lige der, hvor de har hjem. 

Kvinden med alabastkrukken er således vigtig at huske, fordi hun peger på det kristne håb, det glædelige budskab, som føder vores tro, vækker vores håb og kalder os til at elske, sådan som Gud har elsket os ved at sende sin søn til verden. 

I Jesu navn. Amen

 

 
Tønder Provsti, Nørregade 31, st. tv., 6270 Tønder. Tlf. 23 66 70 70, Email: toender.provsti(a)km.dk
CVR nr.: 21268771 - EAN nr.: 5798000855519