Direkte til indholdet
Gå til forsiden

Nyhedsarkiv

 

Nyhedsliste

Prædikener

2. søndag i advent

Jesus Kristus, du brudgom fra himlen og uslukkelige ild
du får hjerterne til at brænde
og du tænder en længsel i os
efter at møde dig ansigt til ansigt.
Du kommer med lyset og livet.
Vores dage er mørke og korte.
Bag os er mange slukkede lys,
og vores askedynger vokser med tiden.
Vi beder dig derfor:
Hjælp os med at våge og vente på dig.
Værn om ilden i vores små bål
og om olien i vores lamper
så vi må stå tage klar til at tage imod dig.
Vi venter på at du kommer
du som er fra evighed til evighed.
Amen

Som brudepige skal man, lærer vi i lignelsen idag, have lampeolie med, for man skal være klar og kunne lyse for brudgommen, når han kommer. Man skal kunne vente længe. Det kan blive sent og sidst på dagen i mørket, inden han kommer. Det er vigtigt man er klar til at tænde lyset for ham.

¤

Nu er al den tale om brudepiger del af en lignelse, så det handler om andet og mere end om brudepiger. Det skal forstås i overført betydning.

Historien om de ventende brudepiger er, siger Jesus, en lignelse om himmeriget, og det handler derfor om mødet mellem Gud og menneske og om menneskets forholden sig til den verden, det lever i.

¤

Det med lignelsens overførte betydning har længe været kendt. De ti brudejomfruer er således ofte blevet taget med udenfor lignelsens eget rum og egen scene, og de har fundet plads f.eks. ved indgangen til flere kirkedøre og porte til Europas katedraler.

Tag nu f.eks. den prægtige gotiske katedral i Strassburg, Notre Dame. Vi finder der på den enorme indgangsdør de ti brudejomfruer placeret i de to hold, de kloge og de dumme, dem med lys i lampen og dem uden.

På den ene side af døren de fem kloge. De står tæt på Kristus, som er brudgommen. Mens de andre fem står på den anden side, nær fristeren, djævelen selv. Satan ser egentlig ganske skikkelig ud, ja er nærmest at ligne med en smuk ung prins, men ser man nærmere efter har han slanger i ryggen. Han er en slange i prinseklæder, en ulv i fåreklæder, som kommer med et æble for igen og igen at friste mennesket som slangen i paradis. Han frister, idet han siger: ”Du behøver da ikke våge. Skidt med om du er klar og har olie i lampen”.

Når man så står der udenfor på pladsen i Strassburg og ser på porten, og de ti brudepiger kan man fristes til at tænke på, hvilken side man selv står. Er man en af dem med olie i lampen eller er man en af dem, der lader stå til?

Det er imidlertid nytteløs spekulation. Hvem kan bedømme sig selv. Det ender enten i hovmod eller med et angstfyldt sind. Lad være med at spejle dig i dommen.

Hør i stedet formaningen i lignelsen: Du er fordret i livet. Du skal være klar. Du skal våge og værne om dem, der kommer dig i møde. Du skal tænde lys for andre.  

¤

Lignelsen om de ti brudejomfruer er ikke en fortælling om to hold, de onde og de gode, men det er en lignelse om himmeriget. Det er ikke en lignelse om, hvad adgangsbilletten er mod destination himlen.

Læg nemlig mærke til den sidste sætning i lignelsen. Jesus siger her: ”Våg derfor, for I kender hverken dagen eller timen.”

Vær opmærksomme. Lad himmerriget komme til! Hør, lyt, se og sans din verden!  Lad troen, håbet og kærligheden møde dig og svar Gud med tak med mund og hånd. Luk ikke øjnene for verden, hold dig klar.

Lyset er allerede tændt for dig og himlen er nær i Guds søn og ved hans ånd, så tænd dit lys.

Gud hjælpe os! I Jesu navn. Amen

 
Tønder Provsti, Nørregade 31, st. tv., 6270 Tønder. Tlf. 23 66 70 70, Email: toender.provsti(a)km.dk
CVR nr.: 21268771 - EAN nr.: 5798000855519